Nada Beroš, urednica: Ukidanje retrospektive – Josip Vaništa

17.25  (129.97 kn)

Nada Beroš, urednica: Ukidanje retrospektive – Josip Vaništa

„Tražio sam pravo na pogrešku, na kontradikciju, na metamorfozu. Na prazninu koju slikar treba preobraziti u živi prostor. Živi prostor prava je narav sli¬karstva.“ zapisao je akademik Josip Vaništa, jedan od najvećih hrvatskih umjetnika svih vremena i jedan je od posljednjih velikih aktivnih umjetnika neoavangarde. Taj je enigmatični umjetnik, u našoj sredini ostavio utjecaj koji bi se mogao uspoređivati s onime Marcela Duchampa u svjetskim razmjerima. No, Vaništa nije samo crtač, slikar, likovni radnik – kako je sam volio reći, nego i pisac, mislilac, duhovni otac kultne umjetničke grupe Gorgona.
Naslov knjige, UKIDANJE RETROSPEKTIVE, referira se ponajprije na naslov Vaniština objekta-stola „Ukidanje perspektive“, koji se lako može protegnuti i na druge njegove radove, osobito crteže. Odnosi se istodobno i na Vaništino simboličko ukidanje vremenske i prostorne perspektive, pa time i retrospektive kao općeprihvaćenog medija predstavljanja umjetničkih opusa. U težnji za jednostavnijim slikanjem, u težnji da se „učini malo. ne piše suviše. ne čini previše…“ Vaništa je dosegnuo stupanj kondenziranog vremena bez perspektive, bez protjecanja, bez pogleda unaprijed i bez pogleda unazad, kako bi u njega konačno mogla stupiti praznina.
Jedinstvena publikacija svojevrsna je „knjiga umjetnika“ u kojoj je predstavljen jedinstveni rukopis Josipa Vanište, crtača, slikara, pisca… Bljeskoviti uvidi, fragmentarnost, oštrina pogleda, fokusiranje jednog naizgled nebitnog detalja, podjednako su prisutni u crtežu, slici, literarnom zapisu ili kronici. Vaništa je minimalist i u svojoj memoaristici i u portretima i u crtežu krajolika.
Na 340 stranica, sa stotinjak ilustracija, tekstovi su domaćih i inozemnih likovnih i književnih kritičara, povjesničara umjetnosti, pisaca, redatelja, kustosa, umjetnika, filozofa, arhitekata, među kojima su Dunja Blažević, Ješa Denegri, Ivan Čižmek, Marija Gattin, Slavko Goldstein, Marko Grčić, Boris Groys, Radmila Iva Janković, Miljenko Jergović, Stanko Lasić, Tonko Maroević, Matko Meštrović, Georgije Paro, Christian Rattemeyer, Ljerka Schiffler, Đuro Seder, Branka Stipančić, Žarko Vijatović, Igor Zidić i Nada Beroš.

Šifra: BS-10366

Autor: Nada Beroš, urednica

Izdavač: Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

Izdanje: prvo / first

Godina izdanja: 2013

Uvez: tvrdi

Broj stranica: 340

Format: 24×17

Opis

Nada Beroš, urednica: Ukidanje retrospektive – Josip Vaništa

„Tražio sam pravo na pogrešku, na kontradikciju, na metamorfozu. Na prazninu koju slikar treba preobraziti u živi prostor. Živi prostor prava je narav sli¬karstva.“ zapisao je akademik Josip Vaništa, jedan od najvećih hrvatskih umjetnika svih vremena i jedan je od posljednjih velikih aktivnih umjetnika neoavangarde. Taj je enigmatični umjetnik, u našoj sredini ostavio utjecaj koji bi se mogao uspoređivati s onime Marcela Duchampa u svjetskim razmjerima. No, Vaništa nije samo crtač, slikar, likovni radnik – kako je sam volio reći, nego i pisac, mislilac, duhovni otac kultne umjetničke grupe Gorgona.
Naslov knjige, UKIDANJE RETROSPEKTIVE, referira se ponajprije na naslov Vaniština objekta-stola „Ukidanje perspektive“, koji se lako može protegnuti i na druge njegove radove, osobito crteže. Odnosi se istodobno i na Vaništino simboličko ukidanje vremenske i prostorne perspektive, pa time i retrospektive kao općeprihvaćenog medija predstavljanja umjetničkih opusa. U težnji za jednostavnijim slikanjem, u težnji da se „učini malo. ne piše suviše. ne čini previše…“ Vaništa je dosegnuo stupanj kondenziranog vremena bez perspektive, bez protjecanja, bez pogleda unaprijed i bez pogleda unazad, kako bi u njega konačno mogla stupiti praznina.
Jedinstvena publikacija svojevrsna je „knjiga umjetnika“ u kojoj je predstavljen jedinstveni rukopis Josipa Vanište, crtača, slikara, pisca… Bljeskoviti uvidi, fragmentarnost, oštrina pogleda, fokusiranje jednog naizgled nebitnog detalja, podjednako su prisutni u crtežu, slici, literarnom zapisu ili kronici. Vaništa je minimalist i u svojoj memoaristici i u portretima i u crtežu krajolika.
Na 340 stranica, sa stotinjak ilustracija, tekstovi su domaćih i inozemnih likovnih i književnih kritičara, povjesničara umjetnosti, pisaca, redatelja, kustosa, umjetnika, filozofa, arhitekata, među kojima su Dunja Blažević, Ješa Denegri, Ivan Čižmek, Marija Gattin, Slavko Goldstein, Marko Grčić, Boris Groys, Radmila Iva Janković, Miljenko Jergović, Stanko Lasić, Tonko Maroević, Matko Meštrović, Georgije Paro, Christian Rattemeyer, Ljerka Schiffler, Đuro Seder, Branka Stipančić, Žarko Vijatović, Igor Zidić i Nada Beroš.

Šifra: BS-10366

Autor: Nada Beroš, urednica

Izdavač: Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

Izdanje: prvo / first

Godina izdanja: 2013

Uvez: tvrdi

Broj stranica: 340

Format: 24×17

Dodaj u košaricu